torsdag 8 februari 2018

Begravd historia - bevarad bland sågspån!

 
 
 
 

Idag (8 feb 2018) började vi skotta bort övervåningens isolering i Östra Flygelns norra del. Mest sågspån förstås, men därunder hade man kastat allt möjligt skräp som träklossar, snören, tygbitar, mm.  
Dessutom såg vi ett par loss-rivna bitar av dagstidningen "Vestmanlands Läns tidning fredag den 9 maj" - spännande!
Omedelbart försjönk Anna och jag förtjust i dessa små fragment av nutidshistorien.



Tyvärr saknades årtalet, men efter lite googlande kom vi fram till att det måste ha varit fredagen 9 maj 1930. Många notiser var sönderrivna och mycket saknades, men några ledord kan räcka långt ibland - eller hur?
Vad hände då för nästan 88 år sedan?

Från Motala meddelades att "Hällabacka Vagnfabrik i Borensberg lagts i aska".
Även en lagerbyggnad blev svårt brandskadad och tragiken blev ändå större då ägaren tyvärr hade försäkrat för lågt. Kanske tur att företagets grundare, smeden och vagntillverkaren Per August Lindqvist född 1849, avled redan 1926 och slapp uppleva katastrofen.
Han flyttade till Hällabacka i Borensberg redan 1875 och hann bedriva sin vagns-tillverkning i 51 år innan han dog. Dessa fakta hittades på Vagnhistoriska Sällskapets hemsida.


Från London meddelades att "Situationen i Indien har förbättrats". Ministern för Indien, Wedgewood Benn, meddelade att den allvarliga arbetskonflikten vid Great Indian Peninsular Railway slutat. Även strejken bland åkarna i Kalkutta hade avblåsts. Och muhammedanerna ogillade Gandhis frihetskampanj och ville inte ansluta sig.
Efter att underhuset hört denna uttömmande rapport gav de sitt erkännande till soldaternas och officerarnas svåra arbete samt avslutade med att ge förnyat förtroende till vicekungen i Indien. Detta var i sanning andra tider!


Artikeln "Monument över Latham" meddelade att en insamling hade startats i Paris för att skapa ett monument över det försvunna hydroplanet Latham 47 02.
Det försvann 18 juni 1928 över Barents hav, under färd Tromsö - Spetsbergen, med bl a Roald Amundsen ombord och hittades aldrig. Avsikten var att hjälpa till i spaningarna efter det försvunna luftskeppet Italia (googla gärna - den historien är också mycket läsvärd).


Bostadsläget i Sala samt div idrotts-referat lämnade både Anna och mig ganska ointresserade.

Men den tyvärr fullständigt sönderrivna artikeln
om en svensk dam som 1925 dog i Italien hade vi velat läsa. Hon föddes i ett nordiskt allmogehem men ligger nu begravd i en italiensk adelssläkts gravkapell. Hon gifte sig med en italiensk greve och lärde sig italienska under ett långt liv i Italien. Efter mannens bortgång förvaltade hon dugligt ett antal gods.

Men hennes namn - det saknades tyvärr.


Och vad kan vi lära oss om Östra Flygeln av dessa små tidningsfragment? De låg nerbäddade i sågspånen som antingen har lagts på vid den stora renoveringen 1938-1940 eller möjligen vid en tidigare renovering. I så fall tidigast 9 maj 1930. Kanske hitta vi fler pusselbitar då vi fortsätta "skotta" - vem vet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar